söndag 15 augusti 2010

Hur gör man?


Ja, som rubriken säger - hur gör man en väska, om man nu skulle vilja göra sig en själv? Jag har fått en del frågor om det på sista tiden. Jo, man letar reda på Lucys blogg, Attic24, eller klickar på min rubrik (om jag nu får det att funka). Där läser man hennes "Crochet bag pattern" som hon har varit vänlig nog att dela med sig av och dessutom förklara med text och bild vilket gör att även nybörjare klarar av det. Tro mig, jag var en själv för inte så länge sedan...

När man har hittat mönstret och läst det, funderar man på vilka färger man vill ha, hur randningen ska se ut, vilket garn man vill använda, hur långa handtagen ska vara och hur de ska sitta, om man vill ha blommor eller ej och i så fall hur många och vilken sort och var på väskan ska de sitta? Ska det vara blad också kanske? I flera gröna nyanser? Eller kanske det inte passar med blommor alls? Kanske ska det vara små fiskar eller robotar eller bokstäver eller... Kort sagt, man sparkar igång den kreativa processen som är så ROLIG! Ofta har jag inte svaret på alla dessa frågor när jag börjar virka. Jag vet att det finns människor som liksom kan se en färdig bild inne i huvudet innan de har börjat men det kan inte jag. Jag vet vilken känsla jag vill uppnå och sedan utgår jag från den.

Det finns tusen sätt att utveckla Lucys mönster genom att ändra avslutet vid kanterna, hur fodret sitter, handtagen... Det är bara ens fantasi som sätter gränser. Kanske blir det inte ens Lucys mönster till slut, men det är en bra utgångspunkt när man ska göra sin första väska tycker jag.

9 kommentarer:

  1. Hej
    Jag tycker att denna väskan är vackrare än Lucys, dina färger är mycket finare.
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Jag har beundrat dina väskor,ska du veta!Trodde att det var ditt eget mönster.Tack för att du delar med dig av det - jag är verkligen sugen på att virka någon/några framöver.Det värsta är att jag vill göra så mycket....
    Ha en fin dag!
    Maria

    SvaraRadera
  3. Fantastiske farger på denne vesken din altså!

    SvaraRadera
  4. Underbara färger! Och - vad snyggt det blir med en hel blomsterslinga istället för bara vid handtagen som Lucy gör :))

    SvaraRadera
  5. Jag älskar färgerna, helt underbara. Brukar undvika att virka väskor för jag är inte bra på att sy foder, men nu ska jag tamigsjuttsingen lära mig det, du gör jättefina väskor

    SvaraRadera
  6. Du har fått en award av mig. Kolla in min blogg ^^

    SvaraRadera
  7. Åh, en sån fin och personlig väska! Så himla duktig du är på att virka. Jag är grymt imponerad! Jag hittade hit via Hanna B och det är jag glad för. :)

    Allt gott!

    SvaraRadera
  8. Jättehärliga väskor som du gjort, som jag ser här till höger!

    SvaraRadera
  9. Fina väskor! Zebran föll jag pladask för. Om jag nu bara hade tiden att sätta fart på nålen! Mvh Marianne

    SvaraRadera